Kolej bije rekord w budowie torów
Kolejarze planują gigantyczne inwestycje warte 58,6 mld złotych. Dzięki nim mamy po kraju jeździć pociągami szybciej i wygodniej.
Tylko w tym roku kolej na rozbudowę i unowocześnienie 1,5 tys. kilometrów torów chce przeznaczyć 7 mld zł. Pozwoli to na poprawę stanu technicznego najważniejszych linii, a w konsekwencji na wzrost prędkości jazdy oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.
Już w ubiegłym roku odpowiedzialna za polskie tory spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wydała na modernizację infrastruktury 5,3 mld zł. To kwota rekordowa jak na tego typu inwestycje. W samym grudniu nakłady przekroczyły 1 mld zł.
Teraz branża kolejowa szykuje się do skonsumowania pieniędzy z unijnego budżetu 2014–2020: łączne nakłady, unijne i krajowe, mają sięgnąć 15 mld euro. Do realizacji tego przedsięwzięcia został opracowany Krajowy Program Kolejowy z inwestycjami o gigantycznej wartości 58,6 mld zł.
– Mamy ogromną szansę zmienić polską kolej dzięki największemu w historii programowi inwestycyjnemu – podkreśla wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki. PLK będą się także ubiegać o fundusze z nowego instrumentu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę", w którym dla Polski zarezerwowano (na drogi i koleje) 4 mld euro.
Krytyczna terapia
Kolejowa rewolucja nie byłaby możliwa bez programu naprawczego, który PLK realizują od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta